Hvor går skellet mellem historiske steder, og helligsteder etableret for at fejre mytologien og traditionerne? Det var et af temaerne for dagens tætpakkede tur, der begyndte i Jesu fodspor: I Tagbha ligger en kirke på det sted, hvor Jesus efter sigende forvandlede to fisk og fem brød til mad til fem tusinde, og her finder man også de ældste kristne mosaikker i Israel .
Kapernaum er central i jesusmytologien, som udgangspunktet for Jesu forkyndelse – her skal helberedelsen af den lamme have fundet sted, her kaldes de første disciple, og her starter den succesfulde Jesus (starten af markusevangeliet).
Kapernaum bliver vigtig i pilgrimsfærden i 3.-5. århundreder, byen erobres af muslimer i det 7. Århundrede, ødelægges senere ved naturkatastrofe, og bliver igen en vigtig pilgrimsinstitution fra det 19. århundrede.
Ikke langt fra Kapernaum ligger en kirke på stedet, hvor bjergprædiken skal være blevet holdt, og pilgrimme fra hele verden nu flokkes.
Fra de historiske og mytologiske levn efter Jesus gik turen nordpå, hvor vi så Tel Dan, der betragtes som den nordligste del af det klassiske Israel. Denne Tel er en af få, der er udgravet ned til Jernalderlaget.
Dagen bød også på skumsprøjt fra to af Jordanflodens tre kilder. Ved udspringet i Bania holdt Laura oplæg om Josefus, der som historieskriver for den romerske kejserfamilie, også beskrev de kampe, der har været om det vandrige område.
Konflikter er stadig et aktuelt tema i det nordlige Israel, hvor minebælter flankerede vores vej gennem druserlandsbyer op i Golanhøjderne, der har været under israelsk herredømme siden krigen i 1967. Her indtog vi omblæste udsigten ind i Syrien inden, før turen gik tilbage til bredden af Geneserat sø, hvor der blev serveret st. Peters fisk på restauranten.
Se de levende billeder, hvor vors guide Eilan, lægger ud med at gennemgå dagens rute:
Skriv en kommentar